5 tips voor een verbouwing

Voordat je start met de verbouwing is het aan te raden om plan te maken. Als ZZP’er is een strakke planning belangrijk omdat je niet later bij je volgende klus wil beginnen. Een verbouwing gaat namelijk vaak veel tijd en ook geld in zitten. Hoe beter je dan dit plant en alles in kaart brengt, hoe soepeler het zal verlopen en hoe makkelijker je door de verbouwing heen gaat. Tijdens een verbouwing, vooral als je oudere woning gaat opknappen, kom je altijd voor verrassingen te staan waar je vooraf niet aan had gedacht. In dit artikel behandelen we enkele punten die ervoor zorgen dat de verbouwing vlekkeloos verloopt.

Maak een planning

Een verbouwing verloopt het soepelst wanneer je een goed, uitgewerkte planning hebt waarbij je rekening houdt met levertijden, kosten, randzaken en het bereiken van doelen. Wanneer je bijvoorbeeld gaat slopen is het goed om te bedenken dat je wanneer je hier klaar mee wil zijn. Zo kun je inventariseren wanneer er bijvoorbeeld een externe partij aan de slag kan in de woning, en kun je dit meteen inplannen. Houd daarom altijd rekening met de tijden van externe partijen, hoe lang je zelf met zaken bezig bent en eventuele kosten. 

Afvoeren van afval

Een ding waar vaak niet goed over nagedacht wordt is het afvoeren van afval. Bij een verbouwing komt over het algemeen veel afval vrij. Zorg ervoor dat je op tijd een bouwcontainer laat plaatsen zodat je het afval meteen kunt afvoeren. Dit zorgt daarnaast ook voor een opgeruimde werkplek.

Bestel op tijd

Als je inkopen gaat doen voor materialen, kan erop sommige producten een lange levertijd zitten. Dit kan variëren van een aantal dagen tot een aantal weken. Houd hier dan ook rekening mee met je planning. Bedenk bijvoorbeeld van te voren hoeveel stucplaten en gipsplaatschroeven je nodig hebt en wanneer je ze nodig hebt. Je wil natuurlijk niet dat alle materialen tegelijk komen en in de weg liggen.

Houd rekening met onverwachte kosten

Houdt rekening met onverwachte kosten. Als je gaat verbouwen komen er altijd zaken naar voren waar je geen rekening mee hebt gehouden. Zorg ervoor dat je dit opneemt in je budget en planning. Hou dus een beetje ruimte over zodat je wat spelling creëert voor onverwachte zaken. 

Neem de tijd

Tuurlijk wil je het liefste zo snel mogelijk de klus gedaan hebben zodat je naar de volgende opdracht kan. Echter kan een te strakke planning ook voor problemen zorgen. Zoals hierboven besproken kun je tegen onverwachte zaken aanlopen die ervoor zorgen dat de verbouwing meer tijd kost dan gepland. Je wil niet dat je hierdoor later kan beginnen bij de volgende opdracht. Maak daarom een realistische planning.