Belangrijke tips voor een ondernemer

Ondernemen is een vak apart. Je hebt het in je of je hebt het niet! Ik heb ondernemen al vanaf jongs af aan gezien bij familie, vrienden en in mijn omgeving. Niet gek dus dat ik ook een ondernemer ben geworden. Ik run een aantal eigen zaken en weet dus goed wat je wel en niet moet doen als je een eigen zaak tot een succes wil maken. In deze blog heb ik daarom een aantal tips op een rijtje gezet waardoor mensen absoluut terug zullen willen komen in jouw zaak! Dus als je een ondernemer bent en je eigen zaak hebt of wil gaan opzetten, lees dan deze blog even aandachtig door. 

Een nette zaak 

Allereerst is het erg belangrijk dat je zaak er altijd netjes uitziet. En met netjes bedoel ik eigenlijk hele simpele dingen. Bijvoorbeeld gaatjes die gedicht zijn en muren en plafonds die er netjes uitzien. Als je muur of plafond is beschadigd kan je dit bijvoorbeeld heel makkelijk oplossen met gipsplaten. Deze zijn makkelijk te monteren, dus je hoeft hier niet per se speciaal iemand voor in te huren. Daarnaast zijn deze gipsplaten ook heel makkelijk te bewerken. Je kunt hier bijvoorbeeld spotjes in maken om bepaalde producten uit je winkel of delen van / attributen in je restaurant te benadrukken als je dat wilt. En als je spotjes koopt die gedimd kunnen worden staat dit ook nog eens heel knus en gezellig! 

Een schone zaak 

Daarnaast is het heel belangrijk dat je zaak schoon is. Vooral als je een restaurant hebt is hygiëne natuurlijk écht een prioriteit. Maar ook als je gewoon een winkel hebt komen mensen sneller terug als het goed schoon is. Ik ben bijvoorbeeld wel eens in winkels geweest waar in de pashokjes de stofnesten in het rond vlogen en voelde mij dan echt niet op mijn gemak om mijn schoenen uit te doen om een broek te passen. Zorg dus dat je of een goede schoonmaker hebt, of zelf regelmatig een rondje maakt door je winkel met een stofzuiger, dweil en stofdoek. 

Een persoonlijke touch

Tot slot vinden klanten het vaak leuk als ze persoonlijk benaderd worden in de winkel of het restaurant. Dit is denk ik nog wel het allerbelangrijkste om je klanten te laten terugkomen, omdat dit de gehele ervaring van de klant kan maken of breken. Voor zowel een restaurant als een winkel zou ik daarom adviseren om je klanten altijd met een glimlach te begroeten en even de tijd nemen om een praatje met ze te maken. Daarnaast vind ik het in winkels altijd leuk als je koffie of thee aangeboden krijgt, omdat het winkelen dan echt even voelt als een uitje en je als klant echt de koning voelt. Tot slot zou ik adviseren om niet terughoudend te zijn naar je klanten als het gaat om dingen delen over jezelf. De klant heeft dan namelijk echt het gevoel dat er wederzijdse interesse is!